YouTube poistaa viisi Myanmarin armeijan omistamaa tv-kanavaa laiturilta vallankaappauksen jälkeen

YouTube poistaa viisi Myanmarin armeijan omistamaa tv-kanavaa laiturilta vallankaappauksen jälkeen

Aakkosien YouTube on poistanut viisi kanavaa Myanmarin armeijan ylläpitämistä televisioverkoista, joita isännöitiin sen alustalla Kaakkois-Aasian maan vallankaappauksen jälkeen.

“Olemme lopettaneet useita kanavia ja poistaneet useita videoita YouTubesta yhteisön suuntaviivojen ja sovellettavien lakien mukaisesti”, YouTube-tiedottaja sanoi lausunnossaan vastauksena Reutersin kysymykseen.

Poistettuja kanavia ovat valtion verkko, MRTV (Myanma Radio and Television) sekä armeijan omistama Myawaddy Media, MWD Variety ja MWD Myanmar, YouTube kertoi.

Heidän poistamisensa tapahtuu tähän mennessä verisimmän vallankaappauksen vastaisen mielenosoituksen aikana, ja Yhdistyneiden Kansakuntien mukaan 38 ihmistä tapettiin keskiviikkona, kun turvallisuusjoukot yrittivät murskata mielenosoituksia ja käyttivät suoria kierroksia joillakin alueilla.

Armeija tarttui valtaan 1. helmikuuta väittäen Aung San Suu Kyin hallituksen voittamia joukkopetoksia marraskuun vaaleissa. Vaalilautakunnan mukaan äänestys oli oikeudenmukainen, mutta armeija on käyttänyt tiedotusvälineitä esittämään asiansa ja perustelemaan haltuunoton.

Facebook kielsi MRTV-sivut helmikuussa, kun taas Myawaddy oli aiemmin kieltänyt sen vuonna 2018, kun se kielsi armeijan päällikön Min Aung Hlaingin – nyt sotilashallitsijan – ja yli tusinan muun vanhemman upseerin ja organisaation alustalla.

Facebook on nyt kieltänyt kaikki sivut, jotka liittyvät Myanmarin armeijaan – ja hunta kielsi sen itse helmikuussa.

Muut sosiaalisen median alustat kamppailevat myös siitä, miten Myanmarissa hallitaan sotilaallista sisältöä sekä vihapuheen ja väärän tiedon lisääntymistä.

Reuters ilmoitti torstaina, että Myanmarin sotilaat ja poliisi käyttivät TikTokia kuolemanuhkien lähettämiseen mielenosoittajille.

Tutkijat ovat sanoneet, että Facebookin kiellon jälkeen armeija yritti rakentaa läsnäoloaan muilla alustoilla.

YouTube oli kohdannut tutkijoiden ja kansalaisyhteiskunnan ryhmien kritiikkiä suhteellisen käytännöllisestä lähestymistavasta Myanmarin 8. marraskuuta äänestyksen aikana.

Reutersin katsauksessa havaittiin kymmeniä YouTubessa isännöityjä kanavia, jotka olivat edistäneet väärää tietoa vaaleista samalla kun he esiintyivät joko uutispisteinä tai poliittisina ohjelmina.

Google ilmoitti joulukuussa lopettaneensa 34 YouTube-kanavan tutkittuaan Myanmariin liittyviä koordinoituja vaikutustoimia.

© Thomson Reuters 2021


Onko Samsung Galaxy F62 paras puhelin alle Rs. 25000? Keskustelimme tästä Orbitalissa, viikoittaisessa tekniikan podcastissamme, jonka voit tilata Apple Podcastsin, Google Podcastin tai RSS: n kautta, ladata jakson tai vain napsauttaa alla olevaa toistopainiketta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *